Versie 1.01 09-06-2020
1.1 De werkzaamheden zullen overeenkomstig het werkpakket worden uitgevoerd.
1.2 De te verrichten werkzaamheden zullen uitsluitend uitgevoerd worden op werkdagen zoals vooraf is vast gelegd in de overeenkomst tenzij dit door beide partijen tussentijds anders wordt vastgelegd.
1.3 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat het personeel van de opdrachtnemer op de afgesproken tijden toegang heeft tot ruimtes welke schoongemaakt dienen te worden. Eventuele kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
1.4 Het personeel van de opdrachtnemer dient zich te houden aan de huisregels van de opdrachtgever.
2.1 Deze overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd en wel voor de periode van ––_ t/m –-_ , en zal telkens stilzwijgend worden verlengd met 12 (twaalf) maanden, tenzij een der partijen schriftelijk opzegt per aangetekend schrijven, rekening houdend met een opzegtermijn van 3 (drie) maanden voor het eind datum.
2.2 De opzegtermijn gaat in op de eerste van de maand van de volgende maand waarin de opzegging is geschied.
2.3 Onverminderd het bepaalde van lid 2.1 van dit artikel zijn partijen bevoegd de gesloten overeenkomst met onmiddellijke ingang zonder gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden op het moment dat de wederpartij surseance van betaling aanvraagt, of de wederpartij in staat van faillissement wordt verklaard.
3.1 Wijzigingen kunnen ten allen tijde in onderling overleg in het werkpakket worden aangebracht. Deze wijzigingen zullen echter eerst uitgevoerd worden na schriftelijke bevestiging door beide partijen, waarbij tevens door de opdrachtnemer een eventuele daarbij behorende prijsaanpassing wordt vermeld.
4.1 De prijs is gebaseerd op de bij opname van de werkzaamheden aanwezige, opgegeven of aangenomen hoeveelheid, bezetting, aankleding, inventaris, gebruik en bestemming van het object.
4.2 Indien in de in lid 4.1 genoemde omstandigheden wijzigingen optreden die naar het oordeel van de opdrachtnemer prijsaanpassingen noodzakelijk maken, zal prijsaanpassing in overleg met de opdrachtgever en met inachtneming van artikel 4 geschieden.
4.3 Alle kosten van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn in de prijs inbegrepen, behoudens de kosten voor het gebruik van gas, water en elektra. Opdrachtnemer is vrij in haar keuze van hulp en reinigingsmiddelen, tenzij anders is overeengekomen. De opdrachtgever stelt gas, water en elektra kosteloos aan de opdrachtnemer ter beschikking.
4.4 In overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zullen zoveel mogelijk afsluitbare ruimten, zoals werkkasten en dergelijke, voor materiaalopslag, uitsluitend voor gebruik door opdrachtnemer kosteloos door opdracht gever ter beschikking worden gesteld.
4.5 Indien in de looptijd van de overeenkomst een wijziging plaatsvindt in de loon-/en of andere kosten van de opdrachtnemer, ten gevolge van (een) wijziging(en) in de betrokken cao dan wel als gevolg van wetten, besluiten of beschikkingen van overheidswege van een dwingend karakter, of indien wijzigingen plaatsvinden in de kosten van de gebruikte hulpstoffen, materialen, transportmiddelen en dergelijke, zal een aanpassing van de contractprijs plaatsvinden, in beginsel overeenkomstig de door het Ministerie van Economische Zaken bij schriftelijke beschikking toegestane maximale prijswijziging. Bij het ontbreken van een prijzenbeschikking als hierboven bedoeld, vindt een wijziging van de contractprijs plaats met een stijgingspercentage van de kosten hier bedoeld, dat blijkt uit een voor de bedrijfstak representatieve rapportage – door toedoen van de Ondernemingsorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) opgemaakt – door een registeraccountant.
5.1 Facturering zal in het algemeen na afronding van het project plaatsvinden. Indien het project bestaat uit wekelijkse / maandelijkse uitvoering van de diensten dan zal er per week / maand gefactureerd worden. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum tenzij anders overeengekomen.
5.2 Indien betaling na deze termijn geschiedt, zal de wettelijke handelsrente in rekening worden gebracht.
5.3 Compensatie met enige terugvordering wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
5.4 De opdrachtnemer is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien de opdrachtgever ondanks sommatie weigert te voldoen aan de betalingsverplichtingen.
5.5 Betalingsgeschillen kunnen, in afwijking van artikel 16, worden voorgelegd aan de rechter, die volgens de wettelijke competentieregels bevoegd is.
5.6 Alle kosten, vallende op een eventuele gerechtelijke of buitengerechtelijke invordering, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
6.1 De opdrachtnemer is voor schade, die door de opdrachtnemer, zijn personeel of onderaannemers aan het gebouw, de inventaris, personen of eigendommen van personeel van de opdrachtgever wordt toegebracht ongeacht of deze ten gevolge van onvoorzichtigheid c.q. nalatigheid ontstaat, aansprakelijk ten belope van een maximumbedrag ad € 1.000.000 per gebeurtenis. Boven € 1.000.000 is de opdrachtnemer niet aansprakelijk. Partijen kunnen, mits schriftelijk, voor wat betreft de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer een ander maximumbedrag overeenkomen.(zie lid 6.2 van dit artikel)
6.2 Bij het aangaan van de overeenkomst kan, indien dat wenselijk wordt geacht, worden overeengekomen dat de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor schade, te wijten aan opzet of grove schuld van de opdrachtgever, zijn personeel of onderaannemers die aan het gebouw, de inventaris, personen of eigendommen van personeel van de opdrachtgever wordt toegebracht, op een hoger bedrag dan € 1.000.000 doch niet meer dan € 4.537.000 per gebeurtenis wordt vastgesteld. De meerkosten die de opdrachtnemer heeft door het verzekeren van de uitbreiding van de aansprakelijkheid zal, tenzij anders overeengekomen, in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.
6.3 De schade, zoals bedoeld in lid 6.1 en 6.2 waarvoor de opdrachtnemer tot aan het genoemde maximum aansprakelijkheid is, blijft beperkt tot de directe materiele schade en letselschade. De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor vermogensschade en gevolgschade. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer blijft onder alle omstandigheden beperkt tot het bedrag waarvoor de verzekeraar dekking verleent.
6.4 De opdrachtnemer heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) afgesloten, waarin de opzichtclausule ter zijde gesteld is, met het oog op de in voorgaande leden bedoelde aansprakelijkheid. Bij goederen onder opzicht komt in afwijking van het gestelde in lid 6.1 en 6.2 de schade voor vergoeding in aanmerking tot het bedrag waartegen opdrachtnemer verzekerd is.
6.5 Voor schades die niet zijn genoemd in dit artikel is de opdrachtnemer niet aansprakelijk.
6.6 De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van derden wegens bij, of ten gevolge van, de uitvoering van deze overeenkomst geleden schade.
7.1 Indien gedurende de looptijd van de overeenkomst door de opdrachtgever geconstateerd wordt, dat de uitvoering van de werkzaamheden in belangrijke mate afwijkt van het overeengekomen werkpakket, of indien de opdrachtgever aan de hand van een van tevoren tussen partijen schriftelijk overeengekomen kwaliteitsnormering- en –controlesysteem constateert dat het resultaat van de verrichte werkzaamheden duidelijk beneden het tevoren afgesproken niveau blijft, zal de opdrachtgever de opdrachtnemer onverwijld schriftelijk in kennis stellen van de door hem geconstateerde afwijking.
7.2 Bedoelde schriftelijke in kennis stelling bevat tenminste: 1. een nauwkeurige omschrijving van tijdstip, ruimte, aard en ernst van de geconstateerde afwijking 2. een redelijke termijn waarbinnen de opdrachtnemer de geconstateerde afwijking dient te herstellen.
7.3 Indien door de opdrachtnemer de geconstateerde afwijking niet binnen de gestelde termijn of niet op behoorlijke wijze wordt hersteld, staat het de opdrachtgever vrij de gesloten overeenkomst onmiddellijk en zonder rechtelijke tussenkomst als ontbonden te beschouwen. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer hiervan middels aangetekend schrijven in kennis stellen. Van ontbinding van de overeenkomst zal echter geen sprake zijn, indien de geconstateerde afwijking de eerste door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer gemelde afwijking is binnen een periode van 6 maanden, of indien de geconstateerde afwijking van zo gering belang is, dat bij redelijke afweging van de belangen van de opdrachtgever en de opdrachtnemer een zodanige afwijking niet tot ontbinding van de overeenkomst zou mogen leiden.
8.1 Het is de opdrachtgever niet toegestaan, zonder schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer, om tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst van het personeel van de opdrachtnemer met de opdrachtnemer, respectievelijk gedurende de duur van de overeenkomst tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer en gedurende een periode van 6 maanden na beëindiging daarvan, personeel van de opdrachtnemer in vaste dienst te nemen, respectievelijk op enigerlei wijze, direct of indirect, en buiten de opdrachtnemer om, in te schakelen voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever.
8.2 Indien zonder instemming van de opdrachtnemer door de opdrachtgever een arbeidsverhouding wordt aangegaan met de in lid 8.1 van dit artikel bedoelde werknemers, verbeurt de opdrachtgever aan de opdrachtnemer een boete van € 750 euro per bedoelde arbeidsverhouding per week of gedeelte van een week dat een zodanige arbeidsverhouding heeft geduurd respectievelijk nog voortduurt.
9.1 Opdrachtnemer en werknemers van opdrachtnemer verplichten zich uitdrukkelijk zorg te dragen voor geheimhouding van vertrouwelijke informatie van en over de opdrachtgever en klanten van de opdrachtgever.
10.1 Alle geschillen omtrent interpretatie, uitvoering en beëindiging van de overeenkomst zullen, met uitsluiting van de burgerlijke rechter en van de Hoger Beroep, ter berechtiging worden voorgelegd aan de Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche. Een geschil is aanwezig, wanneer een van de partijen verklaart dat dat het geval is. De betreffende verklaring dient per aangetekend schrijven aan de wederpartij te worden medegedeeld.
10.2 Behandeling van een geschil door de Raad schorst de mogelijkheid de overeenkomst als ontbonden te beschouwen op grond van feiten, welke aanleiding was tot het gerezen geschil.
10.3 De Raad zal het geschil berechten conform het haar opgelegde Reglement.